datum
titel
locatie
All
Bedrijfsgebouw
Carré Gebouw
Carré Gebouw – Carre Atelier 10
Gehoorzaal
Ketelhuis
Ketelhuis – atelier 22
Oase
Oase – Bedrijfsgebouw, Vijverhof, Den Dolder
Odess
Parkeerplaats Boerderijlaantje
Vertrek: Parkeerplaats NS station Den Dolder
Verzamelen: Vijverhof, WA Hoeve
Vijfde Seizoen
Vonk maakt Vuur
organisator
All
De Boomklever
Gilde Zeist
Heleen Vegter
Heleen Vegter / Tickets>
IVN
Joke L.C. van Beetem
Koen & Dees Wilgehof-Sodaar
Oase – Natural Arts
Odess
P'Arts – ruimte voor Kunst
STEKKontwikkeling
STEKontwikkeling
Tickets >
Trudie van Haaster
Vereniging Vrienden van het Lied
Vonk maakt Vuur
filter toepassen
zo28mrt12:0016:00Carré Atelier Café12:00 – 16:00 Carré Gebouw
Het Carré Atelier Café is een terugkerend open atelier. Het doel is elkaar ontmoeten, omdat dat is waar verbinding mee begint. Verbinden is een werkwoord, je moet het
Het Carré Atelier Café is een terugkerend open atelier. Het doel is elkaar ontmoeten, omdat dat is waar verbinding mee begint. Verbinden is een werkwoord, je moet het doen! Het Carré Atelier Café doet dat met behulp van kunst: van schrijven en schilderen tot muziek maken of ernaar luisteren. Doe je iets met kunst of ben je gewoon nieuwsgierig? Kom dan naar het Carré Atelier Café. Het maakt niet uit of je een beginner bent of al gevorderd. Drink koffie of thee en ontmoet. Praat met elkaar, schrijf, maak muziek of schilder. Zin om te ont-moeten en even niks te doen maar wel te genieten van kunst en gezelschap? Ook dat mag in het Carré Atelier Café. Iedereen is welkom!
Meedoen
De toegang tot het Carré Atelier Café is gratis. Voor de versnaperingen (koffie en thee) vragen we een vrijwillige bijdrage, zodat het café ook de volgende maand weer open kan.
Schrijfcafé
Tijdens het Carré Atelier Café kun je van 13.00 tot 15.00 uur deelnemen aan het schrijfcafé. Train je schrijfspier en ontdek je verteltalent. Schrijven is meer dan zomaar een verhaal neerpennen. Er zijn genoeg ingrediënten om je verhaal aantrekkelijker te maken voor je lezer. Het schrijfcafé zet je op het goede spoor. Door je werk aan elkaar voor te lezen doe je inspiratie op en leer je van elkaar. Deelname aan het schrijfcafé kost € 15,-. Direct te voldoen, pinnen is niet mogelijk.
Schildercafé
Ook kun je van 13.00 tot 15.00 uur deelnemen aan het schildercafé. Onder deskundige begeleiding werk je aan je eigen vaardigheden. Het schildercafé is een cursus volgens het principe ‘open atelier’. Je hoeft dus niet elke keer te komen, maar zult merken dat je je sneller ontwikkelt als je regelmatig werkt. Per keer is er plaats voor maximaal zes deelnemers. Aanmelden vooraf is wenselijk, maar niet noodzakelijk. Deelname aan het schildercafé kost € 20,- inclusief gebruik van verf en penselen. Direct te voldoen, pinnen is niet mogelijk. Schilderdoeken kun je zelf meenemen of vooraf bestellen. Deze worden dan apart in rekening gebracht.
Waar?
Je vindt het Carré Atelier in het Carré gebouw tegenover het Vijfde Seizoen op het terrein van de Willem Arntsz Hoeve.
Kosten
De toegang tot het Carré Atelier Café is gratis. Voor de koffie en thee vragen wij een vrijwillige bijdrage. Op die manier zorgen we ervoor dat het Café ook de volgende maand weer open kan.
Wil je deelnemen aan een workshop, dan zijn daar wel kosten aan verbonden. Deelname aan het schrijfcafé kost € 15,-. Deelname aan het schildercafé € 20,-. Direct te voldoen, pinnen is niet mogelijk.
za10apr11:0018:00LANDELIJK ATELIERWEEKENDJoke L.C. van Beetem11:00 – 18:00 Ketelhuis – atelier 22
Beeldhouwwerk in Natuursteen In kader van het Landelijk Atelierweekend opent beeldhouwer Joke L.C. van Beetem de deuren van haar atelier. Data en
Beeldhouwwerk in Natuursteen
In kader van het Landelijk Atelierweekend opent beeldhouwer Joke L.C. van Beetem de deuren van haar atelier.
Data en tijden
zaterdag 10 april 2021 van 11:00 – 18:00 uur en
zondag 11 april van 12:00 – 18:00 uur
Locatie
Ketelhuis – atelier 22,
Vijverhof, Den Dolder
Joke L.C. van Beetem06 52 17 39 76
za10apr11:00Workshop Eetbare planten (volwassenen)11:00 Verzamelen: Vijverhof, WA Hoeve
Workshop Eetbare planten. We maken een wandeling door het bos, heide en open velden op zoek naar eetbare planten. We leren over wat er eetbaar is en wat
Workshop Eetbare planten. We maken een wandeling door het bos, heide en open velden op zoek naar eetbare planten. We leren over wat er eetbaar is en wat je ermee kan maken. Ook leer je over de planten die giftig zijn. In deze basisworkshop maak je kennis met verschillende plantjes en op het einde maken we hier iets lekkers van tijdens een picknick op het heideveld. Locatie: Den Dolder
Kosten: 20,- p.p
Tijd: 11:00 – 13:00
Opgeven kan via een bericht of mail naar: mirjam@natuurbelevingdeboomklever.nlOf via: https://www.natuurbelevingdeboomklever.nl/agenda-2
Tot in het bos!
zo11apr12:0018:00LANDELIJK ATELIERWEEKENDJoke L.C. van Beetem12:00 – 18:00 Ketelhuis – atelier 22
Beeldhouwwerk in Natuursteen In kader van het Landelijk Atelierweekend opent beeldhouwer Joke L.C. van Beetem de deuren van haar atelier. Data en
Beeldhouwwerk in Natuursteen
In kader van het Landelijk Atelierweekend opent beeldhouwer Joke L.C. van Beetem de deuren van haar atelier.
Data en tijden
zaterdag 10 april 2021 van 11:00 – 18:00 uur en
zondag 11 april van 12:00 – 18:00 uur
Locatie
Ketelhuis – atelier 22,
Vijverhof, Den Dolder
Joke L.C. van Beetem06 52 17 39 76
vr16apr19:0022:00Expositie ELEMENTSExpositie19:00 – 22:00 Gehoorzaal
LILO Keramiek / Liselore Halink Liselore zal dit jaar voor de derde keer exposeren in de Gehoorzaal. Zij startte ooit aan de Design Academie in
LILO Keramiek / Liselore Halink
Liselore zal dit jaar voor de derde keer exposeren in de Gehoorzaal. Zij startte ooit aan de Design Academie in Eindhoven, maar switchte na een jaar naar de Hoge Hotelschool in Maastricht. Werd met dat diploma uiteindelijk geen hotelmanager maar kok. Het ambacht trok haar meer dan het managen. De mentaliteit in de keuken en horeca deed haar besluiten om daarin geen carrière te ambiëren, maar het ambachtelijke van het bereiden van gerechten en sauzen had nogal wat paralellen met het vormen, draaien, bakken en glazuren van keramiek. Dat werd dus haar keuze en passie.
Dat zij vervolgens keramiek gaat maken dat te gebruiken is voor het presenteren van maaltijden en voor de decoratie op tafels, is historisch gezien ook voor de hand liggend. Zij maakt overigens keramiek maar steengoed, dat harder is. Haar handschrift is tweeledig: Zij draait extreem dun en gebruikt prachtige kleurrijke oxide glazuren waarin spontane kleureffecten een extra dimensie veroorzaken doordat ze onder heel hoge temperaturen gestookt moeten worden.
Inmiddels is zij ruim 7 jaar actief met haar bedrijf LILO Keramiek in Haarlem. Zij levert veel aan restaurants en verkoopt in haar atelier in Haarlem, maar ook via haar website en via vele verkooppunten in Nederland, België, Duitsland en zelfs de Bermuda’s. Managen moet ze nu ook wel, want ze heeft inmiddels 3 medewerkers in dienst om haar op diverse gebieden te ondersteunen…
Lies Rollmann
In het werk van Lies komen keramisch, meubel- en grafisch ontwerp samen in de tegeltafels die zij maakt. Daarnaast maakt zij ook tegeltableaus, en af en toe experimenteert zij met het gieten van klei om bijvoorbeeld de keramische wandobjecten te maken die u in haar portfolio kunt zien. Oorspronkelijk is zij architect, en zij denkt dat dit zeker van invloed is op haar manier van naar keramiek kijken. Het detail en de kwaliteit van materiaal is voor haar erg belangrijk. “The details are not the details, they make the design” (quote Charles Eames).
Toen zij begon met het maken met keramiek besefte ze al snel dat de glazuren datgene zijn wat keramiek interessant maakt. Ze kunnen een levendigheid en diepte hebben die niet met verf te vergelijken is. Ze ontwikkelt en maakt haar glazuren zelf waarbij ze eindeloos experimenteert met het aanbrengen van lagen over en naast elkaar. Van daaruit ontwikkelt zij dan vervolgens patronen met glazuur.
De tegeltafels zijn een beetje een vergeten meubelgenre, populair in de 50 en 60’er jaren. De frames voor haar tafels zijn zo rank mogelijk om te compenseren voor het zware van de tegels en om ze een moderne uitstraling te geven.
Een liefde voor kleuren en patronen zit in al haar ontwerpen. Haar inspiratie komt uit de stedelijke omgeving, maar ook uit textiel en kunst.
Lisa Biris
Lisa Biris is een Nederlands keramiste geboren in Arnhem, momenteel woonachtig in Huissen (naast Arnhem). Lisa is van oorsprong een landschapsontwerper en hoewel haar werk creatief van aard is miste Lisa het maken met haar handen. Als kind tekende zij veel en deed aan handenarbeid.
Dus aan het begin van 2013 heeft ze een cursus handvormen opgepakt, niet wetende dat dit uiteindelijk haar passie zou blijken te zijn. Na het aanleren van enkele basistechnieken is Lisa gaan experimenteren met verschillende soorten klei en nieuwe technieken waarbij haar voorliefde voor textuur leidend was. De meeste technieken die zij hanteert zijn door middel van zelfstudie aangeleerd.
De inspiratie voor de objecten die Lisa maakt komt voort uit alle prachtige vormen, texturen en kleuren die de natuur te bieden heeft. Duidelijke inspiratiebronnen zijn koralen, paddenstoelen en zaaddozen van bloemen maar ook veren, huidtexturen, schubben, hout, tropische planten en geologische formaties. Er zijn drie belangrijke principes terug te vinden in het werk van Lisa, deze textuur, contrast en beweging.
Textuur is het belangrijkste principe. Textuur is iets dat je moet ervaren niet alleen door ernaar te kijken maar vooral ook door eraan te voelen.
Contrast is van belang. Dit kan verschillende verschijningsvormen aannemen zoals contrast in vorm, in kleur in glad versus ruw of in geglazuurd versus ongeglazuurd. Contrast kan een vorm versterken maar ook de gehele ervaring van een object.
Naast textuur en contrast is beweging ook een belangrijk aspect. De illusie dat een object een beweging bevat. Het draait hierbij ook om het organische gevoel, dat een object zo natuurlijk gegroeid zou kunnen in plaats van door de mens gemaakt. Het implementeren van beweging is daarom ook een meer onbewust onderdeel van het proces en ontstaat vaak organisch tijdens het maken.
Over het algemeen maakt Lisa kunstobjecten, maar af en toe worden ook functionele stukken vervaardigt als sieradendozen of sieraden. Lisa begint met het vervaardigen van een basisvorm uit rollen of plakken. Aan deze basisvorm wordt vervolgens allerlei texturen toegevoegd. Deze texturen worden elk individueel tussen de vingers gerold, bewerkt en vervolgens op de vorm geplaatst met kleislib. Lisa werkt voornamelijk met porselein, papierporselein en steengoed. Ze pigmenteert (kleurt) haar eigen klei met kleurpigmenten die door de klei heen worden gekneed. Zelden worden gekleurde glazuren gebruikt, op de steengoed stukken na wordt vrijwel altijd enkel transparant glazuur gebruikt. Soms worden oxides of lusters toegepast om bepaalde onderdelen te accentueren.
Elk object vergt vele uren arbeid, elk klein onderdeeltje is een voor een toegepast. Daarnaast worden glazuren, oxides en lusters ook stuk voor stuk met kleine penseeltjes aangebracht op het werk. De meeste objecten ondergaan dan ook 3 stoken: biscuit, glazuur en luster voor deze klaar zijn.
Sandra van Riet Keramisch Handwerk
Als studio potter werk ik hoofdzakelijk aan de draaischijf. Hier ontstaan kleine series gebruikskeramiek en unicaten. Ik oriënteer mij aan een zuivere vormgeving en laat het vuur en het glazuur de rest doen. Zo ben ik constant bezig met het samenspel tussen klei en glazuur op zoek naar een antwoord op mijn vragen naar eenvoud, het ware schone en die ene fout die erin schuil moet gaan.
Het vormgeven is niet alleen het draaien of monteren. Het is een samensmelting van het vormgegeven kleilichaam, het glazuur en het vuur. Ook hier kan het niet simpeler zijn: zoals de pot zelfs uit aarde, water en vuur is gemaakt, zo is het ook met het glazuur: steen, aarde, metalen en assen van (ooit) levende organismen.
Deels baseren mijn recepturen op oude tradities, deels ontwikkel ik oppervlaktes die het object haptisch en optisch vervreemden: eenvoud en imperfectie. En dan het vuur waaraan ik uiteindelijk, zoals alle pottenbakkers ooit, mijn schepsels moet overlaten. Tussen de 1240 en de 1280°C maakt de vlam het af binnen 30 uur. Na een lange stook en afkoelingsperiode gaat eindelijk de oven open…
Jan Halink, kunstschilder
Begon in 1970 met schilderen, terwijl hij de hoge hotelschool in Maastricht volgde. Heel veel jaren schilderde hij realistisch, maar na zo’n 25 jaar sloop er toch ook met enige regelmaat enige abstractie in zijn werk. De laatste jaren heeft abstract werk de overhand gekregen. Hij laat zich in het recente werk inspireren door de 4 klassieke elementen: Water, aarde, lucht en vuur. Uit deze 4 elementen ontstaat volgens de klassieke Griekse filosofen het leven. Ook binnen de op de natuur gebaseerde godsdiensten deze elementen vaak centraal.
Inmiddels hebben onze natuurwetenschappelijke kennis en inzichten en de evolutietheorie de ooit bovennatuurlijke krachten veelal verklaard. Nieuwe vragen komen daar weer uit naar voren. Zo weten we inmiddels dat zwarte gaten alle materie uit hun omgeving ‘opslokken’ en doen verdwijnen in hun kern tot een compactheid die voor ons alleen nog maar herkenbaar is als energie.
Hiermee vormt de energie in het heelal, met het zwarte gat als exponent daarvan, weer een nieuwe inspiratiebron voor het schilderen van Jan, en het ontwikkelt zich daarbij ook van twee naar drie dimensionaal werk.
Omdat de water, aarde, lucht en vuur, aan de basis staan van keramiek, sluit het schilderwerk van Jan vaak prachtig aan bij het werk van de 4 keramisten.
Data: 16,17 en 18 april
za17apr12:0017:00Expositie ELEMENTSExpositie12:00 – 17:00 Gehoorzaal
LILO Keramiek / Liselore Halink Liselore zal dit jaar voor de derde keer exposeren in de Gehoorzaal. Zij startte ooit aan de Design Academie in
LILO Keramiek / Liselore Halink
Liselore zal dit jaar voor de derde keer exposeren in de Gehoorzaal. Zij startte ooit aan de Design Academie in Eindhoven, maar switchte na een jaar naar de Hoge Hotelschool in Maastricht. Werd met dat diploma uiteindelijk geen hotelmanager maar kok. Het ambacht trok haar meer dan het managen. De mentaliteit in de keuken en horeca deed haar besluiten om daarin geen carrière te ambiëren, maar het ambachtelijke van het bereiden van gerechten en sauzen had nogal wat paralellen met het vormen, draaien, bakken en glazuren van keramiek. Dat werd dus haar keuze en passie.
Dat zij vervolgens keramiek gaat maken dat te gebruiken is voor het presenteren van maaltijden en voor de decoratie op tafels, is historisch gezien ook voor de hand liggend. Zij maakt overigens keramiek maar steengoed, dat harder is. Haar handschrift is tweeledig: Zij draait extreem dun en gebruikt prachtige kleurrijke oxide glazuren waarin spontane kleureffecten een extra dimensie veroorzaken doordat ze onder heel hoge temperaturen gestookt moeten worden.
Inmiddels is zij ruim 7 jaar actief met haar bedrijf LILO Keramiek in Haarlem. Zij levert veel aan restaurants en verkoopt in haar atelier in Haarlem, maar ook via haar website en via vele verkooppunten in Nederland, België, Duitsland en zelfs de Bermuda’s. Managen moet ze nu ook wel, want ze heeft inmiddels 3 medewerkers in dienst om haar op diverse gebieden te ondersteunen…
Lies Rollmann
In het werk van Lies komen keramisch, meubel- en grafisch ontwerp samen in de tegeltafels die zij maakt. Daarnaast maakt zij ook tegeltableaus, en af en toe experimenteert zij met het gieten van klei om bijvoorbeeld de keramische wandobjecten te maken die u in haar portfolio kunt zien. Oorspronkelijk is zij architect, en zij denkt dat dit zeker van invloed is op haar manier van naar keramiek kijken. Het detail en de kwaliteit van materiaal is voor haar erg belangrijk. “The details are not the details, they make the design” (quote Charles Eames).
Toen zij begon met het maken met keramiek besefte ze al snel dat de glazuren datgene zijn wat keramiek interessant maakt. Ze kunnen een levendigheid en diepte hebben die niet met verf te vergelijken is. Ze ontwikkelt en maakt haar glazuren zelf waarbij ze eindeloos experimenteert met het aanbrengen van lagen over en naast elkaar. Van daaruit ontwikkelt zij dan vervolgens patronen met glazuur.
De tegeltafels zijn een beetje een vergeten meubelgenre, populair in de 50 en 60’er jaren. De frames voor haar tafels zijn zo rank mogelijk om te compenseren voor het zware van de tegels en om ze een moderne uitstraling te geven.
Een liefde voor kleuren en patronen zit in al haar ontwerpen. Haar inspiratie komt uit de stedelijke omgeving, maar ook uit textiel en kunst.
Lisa Biris
Lisa Biris is een Nederlands keramiste geboren in Arnhem, momenteel woonachtig in Huissen (naast Arnhem). Lisa is van oorsprong een landschapsontwerper en hoewel haar werk creatief van aard is miste Lisa het maken met haar handen. Als kind tekende zij veel en deed aan handenarbeid.
Dus aan het begin van 2013 heeft ze een cursus handvormen opgepakt, niet wetende dat dit uiteindelijk haar passie zou blijken te zijn. Na het aanleren van enkele basistechnieken is Lisa gaan experimenteren met verschillende soorten klei en nieuwe technieken waarbij haar voorliefde voor textuur leidend was. De meeste technieken die zij hanteert zijn door middel van zelfstudie aangeleerd.
De inspiratie voor de objecten die Lisa maakt komt voort uit alle prachtige vormen, texturen en kleuren die de natuur te bieden heeft. Duidelijke inspiratiebronnen zijn koralen, paddenstoelen en zaaddozen van bloemen maar ook veren, huidtexturen, schubben, hout, tropische planten en geologische formaties. Er zijn drie belangrijke principes terug te vinden in het werk van Lisa, deze textuur, contrast en beweging.
Textuur is het belangrijkste principe. Textuur is iets dat je moet ervaren niet alleen door ernaar te kijken maar vooral ook door eraan te voelen.
Contrast is van belang. Dit kan verschillende verschijningsvormen aannemen zoals contrast in vorm, in kleur in glad versus ruw of in geglazuurd versus ongeglazuurd. Contrast kan een vorm versterken maar ook de gehele ervaring van een object.
Naast textuur en contrast is beweging ook een belangrijk aspect. De illusie dat een object een beweging bevat. Het draait hierbij ook om het organische gevoel, dat een object zo natuurlijk gegroeid zou kunnen in plaats van door de mens gemaakt. Het implementeren van beweging is daarom ook een meer onbewust onderdeel van het proces en ontstaat vaak organisch tijdens het maken.
Over het algemeen maakt Lisa kunstobjecten, maar af en toe worden ook functionele stukken vervaardigt als sieradendozen of sieraden. Lisa begint met het vervaardigen van een basisvorm uit rollen of plakken. Aan deze basisvorm wordt vervolgens allerlei texturen toegevoegd. Deze texturen worden elk individueel tussen de vingers gerold, bewerkt en vervolgens op de vorm geplaatst met kleislib. Lisa werkt voornamelijk met porselein, papierporselein en steengoed. Ze pigmenteert (kleurt) haar eigen klei met kleurpigmenten die door de klei heen worden gekneed. Zelden worden gekleurde glazuren gebruikt, op de steengoed stukken na wordt vrijwel altijd enkel transparant glazuur gebruikt. Soms worden oxides of lusters toegepast om bepaalde onderdelen te accentueren.
Elk object vergt vele uren arbeid, elk klein onderdeeltje is een voor een toegepast. Daarnaast worden glazuren, oxides en lusters ook stuk voor stuk met kleine penseeltjes aangebracht op het werk. De meeste objecten ondergaan dan ook 3 stoken: biscuit, glazuur en luster voor deze klaar zijn.
Sandra van Riet Keramisch Handwerk
Als studio potter werk ik hoofdzakelijk aan de draaischijf. Hier ontstaan kleine series gebruikskeramiek en unicaten. Ik oriënteer mij aan een zuivere vormgeving en laat het vuur en het glazuur de rest doen. Zo ben ik constant bezig met het samenspel tussen klei en glazuur op zoek naar een antwoord op mijn vragen naar eenvoud, het ware schone en die ene fout die erin schuil moet gaan.
Het vormgeven is niet alleen het draaien of monteren. Het is een samensmelting van het vormgegeven kleilichaam, het glazuur en het vuur. Ook hier kan het niet simpeler zijn: zoals de pot zelfs uit aarde, water en vuur is gemaakt, zo is het ook met het glazuur: steen, aarde, metalen en assen van (ooit) levende organismen.
Deels baseren mijn recepturen op oude tradities, deels ontwikkel ik oppervlaktes die het object haptisch en optisch vervreemden: eenvoud en imperfectie. En dan het vuur waaraan ik uiteindelijk, zoals alle pottenbakkers ooit, mijn schepsels moet overlaten. Tussen de 1240 en de 1280°C maakt de vlam het af binnen 30 uur. Na een lange stook en afkoelingsperiode gaat eindelijk de oven open…
Jan Halink, kunstschilder
Begon in 1970 met schilderen, terwijl hij de hoge hotelschool in Maastricht volgde. Heel veel jaren schilderde hij realistisch, maar na zo’n 25 jaar sloop er toch ook met enige regelmaat enige abstractie in zijn werk. De laatste jaren heeft abstract werk de overhand gekregen. Hij laat zich in het recente werk inspireren door de 4 klassieke elementen: Water, aarde, lucht en vuur. Uit deze 4 elementen ontstaat volgens de klassieke Griekse filosofen het leven. Ook binnen de op de natuur gebaseerde godsdiensten deze elementen vaak centraal.
Inmiddels hebben onze natuurwetenschappelijke kennis en inzichten en de evolutietheorie de ooit bovennatuurlijke krachten veelal verklaard. Nieuwe vragen komen daar weer uit naar voren. Zo weten we inmiddels dat zwarte gaten alle materie uit hun omgeving ‘opslokken’ en doen verdwijnen in hun kern tot een compactheid die voor ons alleen nog maar herkenbaar is als energie.
Hiermee vormt de energie in het heelal, met het zwarte gat als exponent daarvan, weer een nieuwe inspiratiebron voor het schilderen van Jan, en het ontwikkelt zich daarbij ook van twee naar drie dimensionaal werk.
Omdat de water, aarde, lucht en vuur, aan de basis staan van keramiek, sluit het schilderwerk van Jan vaak prachtig aan bij het werk van de 4 keramisten.
Data: 16,17 en 18 april
zo18apr12:0017:00Expositie ELEMENTSExpositie12:00 – 17:00 Gehoorzaal
LILO Keramiek / Liselore Halink Liselore zal dit jaar voor de derde keer exposeren in de Gehoorzaal. Zij startte ooit aan de Design Academie in
LILO Keramiek / Liselore Halink
Liselore zal dit jaar voor de derde keer exposeren in de Gehoorzaal. Zij startte ooit aan de Design Academie in Eindhoven, maar switchte na een jaar naar de Hoge Hotelschool in Maastricht. Werd met dat diploma uiteindelijk geen hotelmanager maar kok. Het ambacht trok haar meer dan het managen. De mentaliteit in de keuken en horeca deed haar besluiten om daarin geen carrière te ambiëren, maar het ambachtelijke van het bereiden van gerechten en sauzen had nogal wat paralellen met het vormen, draaien, bakken en glazuren van keramiek. Dat werd dus haar keuze en passie.
Dat zij vervolgens keramiek gaat maken dat te gebruiken is voor het presenteren van maaltijden en voor de decoratie op tafels, is historisch gezien ook voor de hand liggend. Zij maakt overigens keramiek maar steengoed, dat harder is. Haar handschrift is tweeledig: Zij draait extreem dun en gebruikt prachtige kleurrijke oxide glazuren waarin spontane kleureffecten een extra dimensie veroorzaken doordat ze onder heel hoge temperaturen gestookt moeten worden.
Inmiddels is zij ruim 7 jaar actief met haar bedrijf LILO Keramiek in Haarlem. Zij levert veel aan restaurants en verkoopt in haar atelier in Haarlem, maar ook via haar website en via vele verkooppunten in Nederland, België, Duitsland en zelfs de Bermuda’s. Managen moet ze nu ook wel, want ze heeft inmiddels 3 medewerkers in dienst om haar op diverse gebieden te ondersteunen…
Lies Rollmann
In het werk van Lies komen keramisch, meubel- en grafisch ontwerp samen in de tegeltafels die zij maakt. Daarnaast maakt zij ook tegeltableaus, en af en toe experimenteert zij met het gieten van klei om bijvoorbeeld de keramische wandobjecten te maken die u in haar portfolio kunt zien. Oorspronkelijk is zij architect, en zij denkt dat dit zeker van invloed is op haar manier van naar keramiek kijken. Het detail en de kwaliteit van materiaal is voor haar erg belangrijk. “The details are not the details, they make the design” (quote Charles Eames).
Toen zij begon met het maken met keramiek besefte ze al snel dat de glazuren datgene zijn wat keramiek interessant maakt. Ze kunnen een levendigheid en diepte hebben die niet met verf te vergelijken is. Ze ontwikkelt en maakt haar glazuren zelf waarbij ze eindeloos experimenteert met het aanbrengen van lagen over en naast elkaar. Van daaruit ontwikkelt zij dan vervolgens patronen met glazuur.
De tegeltafels zijn een beetje een vergeten meubelgenre, populair in de 50 en 60’er jaren. De frames voor haar tafels zijn zo rank mogelijk om te compenseren voor het zware van de tegels en om ze een moderne uitstraling te geven.
Een liefde voor kleuren en patronen zit in al haar ontwerpen. Haar inspiratie komt uit de stedelijke omgeving, maar ook uit textiel en kunst.
Lisa Biris
Lisa Biris is een Nederlands keramiste geboren in Arnhem, momenteel woonachtig in Huissen (naast Arnhem). Lisa is van oorsprong een landschapsontwerper en hoewel haar werk creatief van aard is miste Lisa het maken met haar handen. Als kind tekende zij veel en deed aan handenarbeid.
Dus aan het begin van 2013 heeft ze een cursus handvormen opgepakt, niet wetende dat dit uiteindelijk haar passie zou blijken te zijn. Na het aanleren van enkele basistechnieken is Lisa gaan experimenteren met verschillende soorten klei en nieuwe technieken waarbij haar voorliefde voor textuur leidend was. De meeste technieken die zij hanteert zijn door middel van zelfstudie aangeleerd.
De inspiratie voor de objecten die Lisa maakt komt voort uit alle prachtige vormen, texturen en kleuren die de natuur te bieden heeft. Duidelijke inspiratiebronnen zijn koralen, paddenstoelen en zaaddozen van bloemen maar ook veren, huidtexturen, schubben, hout, tropische planten en geologische formaties. Er zijn drie belangrijke principes terug te vinden in het werk van Lisa, deze textuur, contrast en beweging.
Textuur is het belangrijkste principe. Textuur is iets dat je moet ervaren niet alleen door ernaar te kijken maar vooral ook door eraan te voelen.
Contrast is van belang. Dit kan verschillende verschijningsvormen aannemen zoals contrast in vorm, in kleur in glad versus ruw of in geglazuurd versus ongeglazuurd. Contrast kan een vorm versterken maar ook de gehele ervaring van een object.
Naast textuur en contrast is beweging ook een belangrijk aspect. De illusie dat een object een beweging bevat. Het draait hierbij ook om het organische gevoel, dat een object zo natuurlijk gegroeid zou kunnen in plaats van door de mens gemaakt. Het implementeren van beweging is daarom ook een meer onbewust onderdeel van het proces en ontstaat vaak organisch tijdens het maken.
Over het algemeen maakt Lisa kunstobjecten, maar af en toe worden ook functionele stukken vervaardigt als sieradendozen of sieraden. Lisa begint met het vervaardigen van een basisvorm uit rollen of plakken. Aan deze basisvorm wordt vervolgens allerlei texturen toegevoegd. Deze texturen worden elk individueel tussen de vingers gerold, bewerkt en vervolgens op de vorm geplaatst met kleislib. Lisa werkt voornamelijk met porselein, papierporselein en steengoed. Ze pigmenteert (kleurt) haar eigen klei met kleurpigmenten die door de klei heen worden gekneed. Zelden worden gekleurde glazuren gebruikt, op de steengoed stukken na wordt vrijwel altijd enkel transparant glazuur gebruikt. Soms worden oxides of lusters toegepast om bepaalde onderdelen te accentueren.
Elk object vergt vele uren arbeid, elk klein onderdeeltje is een voor een toegepast. Daarnaast worden glazuren, oxides en lusters ook stuk voor stuk met kleine penseeltjes aangebracht op het werk. De meeste objecten ondergaan dan ook 3 stoken: biscuit, glazuur en luster voor deze klaar zijn.
Sandra van Riet Keramisch Handwerk
Als studio potter werk ik hoofdzakelijk aan de draaischijf. Hier ontstaan kleine series gebruikskeramiek en unicaten. Ik oriënteer mij aan een zuivere vormgeving en laat het vuur en het glazuur de rest doen. Zo ben ik constant bezig met het samenspel tussen klei en glazuur op zoek naar een antwoord op mijn vragen naar eenvoud, het ware schone en die ene fout die erin schuil moet gaan.
Het vormgeven is niet alleen het draaien of monteren. Het is een samensmelting van het vormgegeven kleilichaam, het glazuur en het vuur. Ook hier kan het niet simpeler zijn: zoals de pot zelfs uit aarde, water en vuur is gemaakt, zo is het ook met het glazuur: steen, aarde, metalen en assen van (ooit) levende organismen.
Deels baseren mijn recepturen op oude tradities, deels ontwikkel ik oppervlaktes die het object haptisch en optisch vervreemden: eenvoud en imperfectie. En dan het vuur waaraan ik uiteindelijk, zoals alle pottenbakkers ooit, mijn schepsels moet overlaten. Tussen de 1240 en de 1280°C maakt de vlam het af binnen 30 uur. Na een lange stook en afkoelingsperiode gaat eindelijk de oven open…
Jan Halink, kunstschilder
Begon in 1970 met schilderen, terwijl hij de hoge hotelschool in Maastricht volgde. Heel veel jaren schilderde hij realistisch, maar na zo’n 25 jaar sloop er toch ook met enige regelmaat enige abstractie in zijn werk. De laatste jaren heeft abstract werk de overhand gekregen. Hij laat zich in het recente werk inspireren door de 4 klassieke elementen: Water, aarde, lucht en vuur. Uit deze 4 elementen ontstaat volgens de klassieke Griekse filosofen het leven. Ook binnen de op de natuur gebaseerde godsdiensten deze elementen vaak centraal.
Inmiddels hebben onze natuurwetenschappelijke kennis en inzichten en de evolutietheorie de ooit bovennatuurlijke krachten veelal verklaard. Nieuwe vragen komen daar weer uit naar voren. Zo weten we inmiddels dat zwarte gaten alle materie uit hun omgeving ‘opslokken’ en doen verdwijnen in hun kern tot een compactheid die voor ons alleen nog maar herkenbaar is als energie.
Hiermee vormt de energie in het heelal, met het zwarte gat als exponent daarvan, weer een nieuwe inspiratiebron voor het schilderen van Jan, en het ontwikkelt zich daarbij ook van twee naar drie dimensionaal werk.
Omdat de water, aarde, lucht en vuur, aan de basis staan van keramiek, sluit het schilderwerk van Jan vaak prachtig aan bij het werk van de 4 keramisten.
Data: 16,17 en 18 april
zo25apr12:0016:00Carré Atelier Café12:00 – 16:00 Carré Gebouw
Het Carré Atelier Café is een terugkerend open atelier. Het doel is elkaar ontmoeten, omdat dat is waar verbinding mee begint. Verbinden is een werkwoord, je moet het
Het Carré Atelier Café is een terugkerend open atelier. Het doel is elkaar ontmoeten, omdat dat is waar verbinding mee begint. Verbinden is een werkwoord, je moet het doen! Het Carré Atelier Café doet dat met behulp van kunst: van schrijven en schilderen tot muziek maken of ernaar luisteren. Doe je iets met kunst of ben je gewoon nieuwsgierig? Kom dan naar het Carré Atelier Café. Het maakt niet uit of je een beginner bent of al gevorderd. Drink koffie of thee en ontmoet. Praat met elkaar, schrijf, maak muziek of schilder. Zin om te ont-moeten en even niks te doen maar wel te genieten van kunst en gezelschap? Ook dat mag in het Carré Atelier Café. Iedereen is welkom!
Meedoen
De toegang tot het Carré Atelier Café is gratis. Voor de versnaperingen (koffie en thee) vragen we een vrijwillige bijdrage, zodat het café ook de volgende maand weer open kan.
Schrijfcafé
Tijdens het Carré Atelier Café kun je van 13.00 tot 15.00 uur deelnemen aan het schrijfcafé. Train je schrijfspier en ontdek je verteltalent. Schrijven is meer dan zomaar een verhaal neerpennen. Er zijn genoeg ingrediënten om je verhaal aantrekkelijker te maken voor je lezer. Het schrijfcafé zet je op het goede spoor. Door je werk aan elkaar voor te lezen doe je inspiratie op en leer je van elkaar. Deelname aan het schrijfcafé kost € 15,-. Direct te voldoen, pinnen is niet mogelijk.
Schildercafé
Ook kun je van 13.00 tot 15.00 uur deelnemen aan het schildercafé. Onder deskundige begeleiding werk je aan je eigen vaardigheden. Het schildercafé is een cursus volgens het principe ‘open atelier’. Je hoeft dus niet elke keer te komen, maar zult merken dat je je sneller ontwikkelt als je regelmatig werkt. Per keer is er plaats voor maximaal zes deelnemers. Aanmelden vooraf is wenselijk, maar niet noodzakelijk. Deelname aan het schildercafé kost € 20,- inclusief gebruik van verf en penselen. Direct te voldoen, pinnen is niet mogelijk. Schilderdoeken kun je zelf meenemen of vooraf bestellen. Deze worden dan apart in rekening gebracht.
Waar?
Je vindt het Carré Atelier in het Carré gebouw tegenover het Vijfde Seizoen op het terrein van de Willem Arntsz Hoeve.
Kosten
De toegang tot het Carré Atelier Café is gratis. Voor de koffie en thee vragen wij een vrijwillige bijdrage. Op die manier zorgen we ervoor dat het Café ook de volgende maand weer open kan.
Wil je deelnemen aan een workshop, dan zijn daar wel kosten aan verbonden. Deelname aan het schrijfcafé kost € 15,-. Deelname aan het schildercafé € 20,-. Direct te voldoen, pinnen is niet mogelijk.
zo23mei12:0016:00Carré Atelier Café12:00 – 16:00 Carré Gebouw
Het Carré Atelier Café is een terugkerend open atelier. Het doel is elkaar ontmoeten, omdat dat is waar verbinding mee begint. Verbinden is een werkwoord, je moet het
Het Carré Atelier Café is een terugkerend open atelier. Het doel is elkaar ontmoeten, omdat dat is waar verbinding mee begint. Verbinden is een werkwoord, je moet het doen! Het Carré Atelier Café doet dat met behulp van kunst: van schrijven en schilderen tot muziek maken of ernaar luisteren. Doe je iets met kunst of ben je gewoon nieuwsgierig? Kom dan naar het Carré Atelier Café. Het maakt niet uit of je een beginner bent of al gevorderd. Drink koffie of thee en ontmoet. Praat met elkaar, schrijf, maak muziek of schilder. Zin om te ont-moeten en even niks te doen maar wel te genieten van kunst en gezelschap? Ook dat mag in het Carré Atelier Café. Iedereen is welkom!
Meedoen
De toegang tot het Carré Atelier Café is gratis. Voor de versnaperingen (koffie en thee) vragen we een vrijwillige bijdrage, zodat het café ook de volgende maand weer open kan.
Schrijfcafé
Tijdens het Carré Atelier Café kun je van 13.00 tot 15.00 uur deelnemen aan het schrijfcafé. Train je schrijfspier en ontdek je verteltalent. Schrijven is meer dan zomaar een verhaal neerpennen. Er zijn genoeg ingrediënten om je verhaal aantrekkelijker te maken voor je lezer. Het schrijfcafé zet je op het goede spoor. Door je werk aan elkaar voor te lezen doe je inspiratie op en leer je van elkaar. Deelname aan het schrijfcafé kost € 15,-. Direct te voldoen, pinnen is niet mogelijk.
Schildercafé
Ook kun je van 13.00 tot 15.00 uur deelnemen aan het schildercafé. Onder deskundige begeleiding werk je aan je eigen vaardigheden. Het schildercafé is een cursus volgens het principe ‘open atelier’. Je hoeft dus niet elke keer te komen, maar zult merken dat je je sneller ontwikkelt als je regelmatig werkt. Per keer is er plaats voor maximaal zes deelnemers. Aanmelden vooraf is wenselijk, maar niet noodzakelijk. Deelname aan het schildercafé kost € 20,- inclusief gebruik van verf en penselen. Direct te voldoen, pinnen is niet mogelijk. Schilderdoeken kun je zelf meenemen of vooraf bestellen. Deze worden dan apart in rekening gebracht.
Waar?
Je vindt het Carré Atelier in het Carré gebouw tegenover het Vijfde Seizoen op het terrein van de Willem Arntsz Hoeve.
Kosten
De toegang tot het Carré Atelier Café is gratis. Voor de koffie en thee vragen wij een vrijwillige bijdrage. Op die manier zorgen we ervoor dat het Café ook de volgende maand weer open kan.
Wil je deelnemen aan een workshop, dan zijn daar wel kosten aan verbonden. Deelname aan het schrijfcafé kost € 15,-. Deelname aan het schildercafé € 20,-. Direct te voldoen, pinnen is niet mogelijk.
zo27jun12:0016:00Carré Atelier Café12:00 – 16:00 Carré Gebouw
Het Carré Atelier Café is een terugkerend open atelier. Het doel is elkaar ontmoeten, omdat dat is waar verbinding mee begint. Verbinden is een werkwoord, je moet het
Het Carré Atelier Café is een terugkerend open atelier. Het doel is elkaar ontmoeten, omdat dat is waar verbinding mee begint. Verbinden is een werkwoord, je moet het doen! Het Carré Atelier Café doet dat met behulp van kunst: van schrijven en schilderen tot muziek maken of ernaar luisteren. Doe je iets met kunst of ben je gewoon nieuwsgierig? Kom dan naar het Carré Atelier Café. Het maakt niet uit of je een beginner bent of al gevorderd. Drink koffie of thee en ontmoet. Praat met elkaar, schrijf, maak muziek of schilder. Zin om te ont-moeten en even niks te doen maar wel te genieten van kunst en gezelschap? Ook dat mag in het Carré Atelier Café. Iedereen is welkom!
Meedoen
De toegang tot het Carré Atelier Café is gratis. Voor de versnaperingen (koffie en thee) vragen we een vrijwillige bijdrage, zodat het café ook de volgende maand weer open kan.
Schrijfcafé
Tijdens het Carré Atelier Café kun je van 13.00 tot 15.00 uur deelnemen aan het schrijfcafé. Train je schrijfspier en ontdek je verteltalent. Schrijven is meer dan zomaar een verhaal neerpennen. Er zijn genoeg ingrediënten om je verhaal aantrekkelijker te maken voor je lezer. Het schrijfcafé zet je op het goede spoor. Door je werk aan elkaar voor te lezen doe je inspiratie op en leer je van elkaar. Deelname aan het schrijfcafé kost € 15,-. Direct te voldoen, pinnen is niet mogelijk.
Schildercafé
Ook kun je van 13.00 tot 15.00 uur deelnemen aan het schildercafé. Onder deskundige begeleiding werk je aan je eigen vaardigheden. Het schildercafé is een cursus volgens het principe ‘open atelier’. Je hoeft dus niet elke keer te komen, maar zult merken dat je je sneller ontwikkelt als je regelmatig werkt. Per keer is er plaats voor maximaal zes deelnemers. Aanmelden vooraf is wenselijk, maar niet noodzakelijk. Deelname aan het schildercafé kost € 20,- inclusief gebruik van verf en penselen. Direct te voldoen, pinnen is niet mogelijk. Schilderdoeken kun je zelf meenemen of vooraf bestellen. Deze worden dan apart in rekening gebracht.
Waar?
Je vindt het Carré Atelier in het Carré gebouw tegenover het Vijfde Seizoen op het terrein van de Willem Arntsz Hoeve.
Kosten
De toegang tot het Carré Atelier Café is gratis. Voor de koffie en thee vragen wij een vrijwillige bijdrage. Op die manier zorgen we ervoor dat het Café ook de volgende maand weer open kan.
Wil je deelnemen aan een workshop, dan zijn daar wel kosten aan verbonden. Deelname aan het schrijfcafé kost € 15,-. Deelname aan het schildercafé € 20,-. Direct te voldoen, pinnen is niet mogelijk.